Технології штучного інтелекту розвиваються з надзвичайною швидкістю. Кілька років тому світ гудів про голосових помічників, які могли б розпізнавати людську мову та надавати вичерпні відповіді на всілякі запитання. Сьогодні всі говорять про комп’ютерний зір – здатність комп’ютерів бачити, спостерігати та розуміти.
Експерти вважають, що використання комп’ютерного зору різко збільшиться у 2021 році та змінить багато галузей, в тому числі та роздрібну торгівлю.
У цій статті пояснюється, як ритейлери можуть використовувати комп’ютерний зір для збільшення продажів, підвищення безпеки та покращення якості обслуговування клієнтів.
Що таке комп’ютерний зір?
Комп’ютерний зір (КЗ) — це область штучного інтелекту (ШІ), зосереджена на обробці зображень. КЗ дає змогу системі аналізувати зображення та відео (вхідні дані) та вилучати потрібну інформацію або виконувати конкретні дії (вихідні дані).
Комп’ютерний зір дуже схожий на зір людини. Його можна використовувати для виявлення рухів, розпізнавання різних об’єктів, визначення розміру та близькості об’єктів, аналізу кольорів тощо.
Застосування комп'ютерного зору в роздрібній торгівлі
Комп’ютерний зір змінює правила роздрібної торгівлі. У 2021 році компанії використовуватимуть КЗ для кількох цілей. Обговоримо їх детально.
Профілактика природного збитку
Протягом багатьох десятиліть роздрібні компанії намагалися зменшити природний збиток товарів. Всупереч їхнім зусиллям, відсоток природного збитку залишається на рівні 1,6%. Убуток включає не тільки вкрадені товари, але й товари, оплачені фальшивими купонами та за підміненими цінниками.
Джерело скріншоту: cdn.nrf.com
Комп’ютерний зір пропонує інноваційні рішення, які дозволяють ритейлерам вирішувати проблеми природного збитку. Ось як це працює:
-
Комп’ютерний зір використовує записи камер відеоспостереження у якості вхідних даних.
-
Система аналізує поведінку клієнтів у режимі реального часу.
-
Система виявляє тригери, пов’язані з крадіжкою в магазині (наприклад, момент, коли клієнт намагається покласти товар у кишеню або під одяг).
-
Співробітники служби охорони отримують сигнал тривоги.
Таким чином, комп’ютерний зір дозволяє ритейлерам підвищити рівень безпеки в магазинах та скоротити витрати, пов’язані з природним убутком товарів.
В основному, добре навчені програми комп’ютерного зору можуть працювати більш ефективно, ніж команда спеціалістів з безпеки. Чому? Тому, що система здатна аналізувати записи з десятків камер одночасно та виявляти навіть незначні відхилення від норми.
Контроль умов зберігання
Ще одна проблема, з якою стикаються ритейлери, — це раптові зміни умов зберігання, які призводять до псування продукції. Насправді це одна з найпоширеніших проблем, які продуктові магазини намагаються вирішити. Коли покупець залишає двері холодильника відкритими або коли працівник помилково встановлює неправильний рівень вологості в магазині, це призводить до псування продуктів та збільшення харчових відходів.
Як передові технології можуть допомогти власникам продуктових магазинів запобігти подібним ситуаціям? Використання комп’ютерного зору разом із датчиками температури та вологості може допомогти усунути цю проблему. Система аналізуватиме записи камер відеоспостереження та сигнали, які надходять від датчиків, і інформуватиме співробітників магазину про можливі проблеми та несправність приладів.
Зменшення часу очікування в черзі
Люди від природи нетерплячі. Вони не люблять чекати та сприймають очікування в довгих чергах як одне з найбільш дратівливих відчуттів. Ті ритейлери, яким не вдалося скоротити час очікування у черзі, як правило, мають менше лояльних клієнтів та мають менше шансів зберегти свій бізнес на плаву в довгостроковій перспективі.
Як зміниться роздрібний бізнес у 2021 році? Ритейлери будуть використовуватимуть комп’ютерний зір та глибоку нейронну мережу для оцінки часу очікування в черзі на касах. Ось як працює ця технологія:
-
Комп’ютерний зір використовує потокове зображення з камери в якості вхідних даних. Алгоритм YOLO забезпечує виявлення об'єктів у режимі реального часу. Алгоритм стереобачення визначає кількість кошиків та кількість товарів у них.
-
Одночасно штучна нейронна мережа аналізує ефективність співробітників, які працюють за прилавком (швидкість сканування товарів, швидкість приймання платежів).
-
Глибока нейронна мережа оцінює час очікування та відображає його на цифровому дисплеї.
-
Працівники магазину отримують сповіщення, якщо їхнім колегам потрібна допомога або потрібно відкрити більше прилавків.
Такий підхід дозволить офлайн-магазину підвищити ефективність роботи співробітників, скоротити час очікування та підвищити задоволеність клієнтів. Коли клієнти знають, скільки вони повинні стояти в черзі, очікування здається не таким вже й дратівливим.
Розширене стратегічне планування
Передові технології змінюють кожен аспект роздрібної торгівлі, включаючи маркетинг та стратегічне планування. Комп’ютерний зір – чудовий інструмент для збору даних, які можна використовувати для прийняття важливих рішень. Комп’ютерний зір дає змогу аналізувати переміщення покупців по магазину та вимірювати час, проведений перед вітриною – система може відстежувати кількість покупців, які зупиняються біля вітрини або дивляться на неї.
Джерело скріншота: datafromsky.com
Яку користь може принести така інформація для рітейлерів? Коли менеджери магазинів точно знають, які товари приваблюють пішоходів, вони можуть створити більш ефективну стратегію візуального мерчандайзингу. Крім того, вони можуть оптимізувати викладку товару та змінити макет магазину, щоб створити безперешкодний досвід покупок для клієнтів та в кінцевому підсумку збільшити продажі.
Управління товарними запасами
Попит на різні продукти залежить від багатьох факторів, і він постійно змінюється. Досить часто ритейлерам не вдається задовольнити сплеск попиту через погане управління запасами. Ось кілька причин, чому це відбувається:
-
Співробітники витрачають занадто багато часу на підрахунок та пошук необхідних товарів на складі.
-
Співробітники не вчасно виявляють продукти, термін придатності яких закінчується.
-
Співробітники витрачають занадто багато часу на повторювані завдання, які можна автоматизувати.
-
Відсутня можливість відстеження товарів на складі в режимі реального часу.
Комп’ютерний зір може допомогти ритейлерам вивести управління запасами на новий рівень. Навчена система може використовувати відеоаналіз, щоб визначити, скільки товарів є на складі та на яких полицях/в яких розділах вони знаходяться. Крім того, система може інформувати менеджерів про товари, які закінчуються, і запропонувати замовити більше товарів. Працюючи таким чином, застосування комп’ютерного зору створює економічно ефективний ланцюжок поставок та підвищує ефективність роботи співробітників.
Джерело зображення: roboflow.com
Підведення підсумків
Правильне використання комп’ютерного зору вигідно для роздрібної торгівлі. Продуктові магазини, мультибрендові торгові точки, аптеки, зоомагазини – кожен може скористатися перевагами цієї технології на основі штучного інтелекту.
У 2021 році конкуренція між рітейлерами буде ставати все більш інтенсивною. Тому, якщо компанія хоче випередити ринок, їй необхідно впроваджувати інноваційні рішення. Комп’ютерний зір, безумовно, є одним із тих футуристичних рішень, у які варто інвестувати.