Програма як послуга (англ. SaaS - software as a service) - це бізнес-модель, якою користуються як великі підприємства так і представники малого та середнього бізнесу. Причому саме серед представників невеликого бізнесу ця технологія стає все популярнішою з кожним роком.
Для того, щоб ваше програмне забезпечення як послуга користувалась успіхом, розробники та аналітики повинні добре попрацювати над стратегією вирішення низки проблем. Подібне технологічне рішення повинно бути бюджетним, адаптивним, легким у застосуванні, гнучким у користуванні, безпечним та з можливістю керування з певної центральної точки.
Навіть для досвідчених розробників та дизайнерів створення подібного програмного рішення є завданням не з легких. Для того, щоб упевнитись, що такий проєкт буде функціонувати правильно, необхідно застосовувати багаторівневі рішення.
Рівень бази даних забезпечує захист та належну ізольованість клієнтської інформації. Крім того, рівень БД розроблений таким чином, щоб відповідати технічним вимогам та стандартам регіону.
Наступний рівень - це рівень застосунку. Він складається з різних модулів, тому клієнти можуть або придбати попередньо розроблений проєкт, або обрати окремі модулі залежно від потреб бізнесу.
Останній рівень - вебрівень, до якого належить і користувацький інтерфейс. Цей рівень є локалізованим, щоб користувачі могли змінювати мову та контент відповідно до цілей компанії.
Будь-яке програмне рішення SaaS, що використовує хмарну технологію, клієнт отримує разом з угодою про рівень обслуговування. До неї входить гарантія аварійного відновлення та забезпечення безперервності бізнес-процесів. Кожна угода включає RPO (цільову точку відновлення) та RTO (цільовий час відновлення). Крім того, в угоді про рівень обслуговування згадується можливість розробки та впровадження додаткових функцій, виправлення помилок та оновлення.
Дата-центр чи хмарне розгортання?
Якщо технологічне рішення впроваджується з використанням дата-центру,
необхідно вжити певних запобіжних заходів.Серед них створення команди підтримки, яка працюватиме безпосередньо на місці, моніторинг сервера, управління ресурсами та розв’язання проблем безпеки. Такий підхід також вимагає додаткової розробки, оскільки необхідно буде прописати сценарії автоматизації та вищезгаданого моніторингу.
Якщо говорити про хмарну технологію, подібних проблем можна з легкістю уникнути, оскільки ними опікуватиметься постачальник хмарних рішень.
Хмарні технології для бізнесу
Ось кілька факторів, на які слід звернути увагу, якщо ви вирішили впровадити SaaS з використанням хмарної технології.
Загальнодоступне чи приватне хмарне рішення
Загальнодоступне хмарне рішення забезпечується провайдерами, які дозволяють необмежено використовувати їхню інфраструктуру. Такі хмарні рішення можуть забезпечуватися бізнес-центрами, університетами чи урядовими організаціями. Вони є економічно вигідними та зазвичай легкими у використанні. Серед недоліків - якщо основною проблемою є безпека даних, то подібне рішення не для вас.
Інший варіант - приватне хмарне рішення, яке належить вашій організації, або орендується. Це дорожче, але гарантує вищий рівень безпеки. Крім того, управління сервером, гарантії тривалості роботи та інші переваги, як правило, гарантуються угодою про рівень обслуговування. Хоча публічні рішення в деяких випадках є хорошим вибором, приватні хмари спеціально призначені для використання в бізнесі.
Важливо зазначити, що інфраструктура та етапи розгортання технології для приватного чи загальнодоступного використання є дуже схожими.
Навіщо вашому бізнесу SaaS?
Одним з найважливіших кроків, які необхідно зробити перед початком роботи над проєктом SaaS, є створення списку бізнес-цілей, які ви ставите перед собою. Він стане у пригоді в процесі розробки та впровадження технології, а також знадобиться для узгодження цілей між дизайнерами, аналітиками та іншими зацікавленими сторонами.
Угода про рівень обслуговування
Впровадження будь-якого проєкту супроводжується угодою про рівень обслуговування. Деякі компанії обирають стандартну угоду, інші воліють розробити договір, який би задовольняв унікальні потреби певного проєкту. Серед моментів, які необхідно врахувати, наступні: частота оновлень, проблеми безпеки, відновлення після аварійних ситуацій та інші фактори, що є важливими саме для вашого бізнесу.
Подальша підтримка проєкту
Ми працювали над хмарними рішеннями SaaS з різними рівнями обслуговування. Деякі клієнти вирішили самостійно займатись навчанням команди та підтримкою технології. Інші вирішили укласти з нами угоду на тривалий термін. Важливим моментом є створення команди. Вам необхідно знайти та навчити співробітників, щоб забезпечити відповідну підтримку для нової технології? Ми можемо з цим допомогти.
Стратегія виходу
Що робити, якщо ви вирішили, що поточний постачальник хмарних послуг більше не відповідає потребам компанії, або ви розумієте, що ваш бізнес повинен відмовитись від використання SaaS? Кожне розгортання повинно мати вбудовану стратегію виходу, яка дозволяє перейти до іншого постачальника рішень або іншої технології.